Tuesday, March 9, 2010

'Babywearing' in Berita Harian

tau ni pon dari thread in MBW

baru je 2 hari lepas dok bloghopping, masuk blog Adriana (she's a beautiful young mom of 2), dia citer psl dia nye photoshoot & interview by Berita Harian -- pasal babywearing..

tadi lunchtime, jenguk MBW jab, tgk Aishah inform psl this artikel dah keluar paper BH hari ni...

well, babywearing is not 'weird' anymore, it's not bibik's things anymore..
i think it's the in-thing now, it's a fashion statement.. especially for us, the modern mommas.......... ;)


come try 'wear' your baby... it's maybe new to you, but it's not hard to learn ;)

"wear your baby, wear them close to your HEART"

--




TEKNIK GENDONG BAYI

Dakapan erat kunci keakraban si kecil dan ibu bapa

MELIHAT kelibat ibu moden menggendong bayi menggunakan sehelai kain yang diikat secara manual bagaikan fenomena baru di kalangan ibu bapa generasi moden. Ia mengingatkan kembali kepada teknik lama yang masih digunakan secara meluas di kawasan pedalaman.

Namun, kaedah menggendong bayi atau babywearing memberi banyak kelebihan sehingga mendorong lebih ramai wanita bekerjaya melakukannya.

Pegawai Perhubungan Awam Malaysian Babywearers, Adriana Thani, berkata kaedah babywearing atau mengendong bayi mempunyai banyak kelebihan antaranya kebaikan dari sudut fisiologi di mana bayi yang digendong terbukti tidur dengan lebih senang dan kurang kerap menangis.

"Pakar kanak-kanak juga menyarankan kaedah ini kepada bayi pramatang, juga bayi yang memerlukan perhatian khas kerana kajian mendapati bayi yang selalu disentuh serta dibelai menunjukkan tumbesaran lebih cepat dan lebih sihat.

"Selain itu, kaedah mengendong bayi juga dapat menguatkan keakraban antara si pemakai dan si bayi kerana apabila si bayi dibelai rapat pada badan ibu, bayi dapat membiasakan dirinya dengan pergerakan pemakai," katanya.

Kata Adriana, ibu bapa yang kerap mengendong bayi sedar akan kebolehan untuk mengenal pasti perilaku bayi mereka dengan lebih pantas selain dapat mengeratkan lagi komunikasi di antara ibu dan anak malah kehendak bayi dapat dipenuhi dengan lebih cepat.

Tambah ibu muda kepada dua cahaya mata itu, babywearing memberi peluang kepada pemakai untuk melakukan kerja lain seperti mengemas rumah, membeli barangan keperluan sambil mendakap bayi mereka.

Di Malaysia, ada pelbagai kelengkapan babywearing yang ada dalam pasaran adalah pouch, ring sling, mei tai, soft-structured carrier (SSC) dan wrap.

Setiap jenama yang wujud untuk jenis pengendong sesuai untuk kegunaan berdasarkan lingkungan berat dan usia tertentu. Justeru, pengguna disarankan membuat kajian terlebih dulu untuk mengetahui jenis dan jenama pengendong yang paling sesuai untuk kegunaannya.

"Sebenarnya, kebanyakan kaedah atau alat babywearing wujud ketika ini sesuai digunakan untuk bayi yang baru lahir mahupun kanak-kanak yang sudah besar, perbezaannya hanya terletak kepada kelainan posisi yang digunakan dalam penggunaan pengendong itu.

"Bayi baru lahir misalnya boleh dipakai dalam pouch atau dalam posisi cradle carry. Kanak-kanak berumur tiga tahun juga boleh dipakai dalam pouch, cuma dia lebih sesuai dipakai dalam posisi hip carry .

"Jadi, sekali lagi saya tekankan, seorang pemakai perlu membuat kajian tersendiri bagi mengetahui apakah jenis pengendong sesuai untuk dirinya dan bayi," jelasnya.

Melihatkan betapa mudahnya Adriana menggendong bayinya yang berusia setahun, mungkin ini adalah jawapannya kepada ibu bapa yang gemar membawa anak kecil mengembara atau ke kawasan sibuk.

Kata Adriana, babywearing dan kereta tolak bukan perkara berlawanan kerana kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri dan wujud sebagai teknik keibubapaab yang saling melengkap.

"Bagaimanapun, kekurangan kereta tolak bayi adalah apabila ibu bapa aktif zaman sekarang perlu ke tempat yang tiada kemudahan penggunaan kerata tolak bayi, pusat beli-belah dan juga lapangan terbang yang sesak sehingga membataskan pergerakan," katanya.

Bagi ibu bapa yang berhasrat mencuba kaedah ini buat pertama kali, Adriana berkata, cara terbaik ialah memastikan kedudukan bayi yang baru lahir sangat penting bagi memastikan si kecil boleh bernafas dengan mudah.

"Pastikan dagu bayi tidak terkena dadanya kerana ia boleh menyebabkan ia sukar untuk bernafas. Selain daripada itu, pemakai harus memastikan bayi terletak dalam posisi duduk jika menggunakan tummy-to-tummy carry, hip carry atau back carry," katanya.

Panduan mudah untuk mengetahui sama ada kaedah yang digunakan betul adalah dengan memastikan bayi berada dalam kedudukan optimum iaitu punggungnya terletak lebih rendah dari lututnya.

"Ini menandakan bahawa bayi sudah terletak dengan selesa dan selamat dalam alat gendongannya, manakala untuk bayi yang lebih besar, si pemakai mesti peka terhadap alam sekitar.

"Pastikan tiada unsur merbahaya seperti barangan tajam atau panas di kawasan sekeliling di mana bayi boleh mencapainya dan apabila di kedai, pastikan bayi tidak terambil barangan tanpa membayar kerana tidak pasal-pasal ibu bapanya pula kena tanggung malu. Anda perlu berhati-hati kerana saya sudah pun melaluinya," katanya tersenyum.

p/s aku carik la paper Berita Harian Jabatan tp dah ilang.. ada orang cilok agaknye.. uhuk uhuk.. ingatkan nak simpan and snap gamba tuk masukkan lam entry ni... so korang kalu nak baca lagi, carik la paper BH atau visit blog Aishah. Ada gak tunjuk camane nak pakai SSC... isk.. tu yang aku nak carik paper tu nak simpan.. hahahha

i love to wear my baby... BW ROCKS! acik mungkin tak se 'vogue' Adriana, tp ai nak jugak 'enterprem' hahahha



4 comments:

cysev3n said...

rasa tergedik nak pi umah kau blaja "memakai" si arissa ni..

DNNA said...

Babywearing ROCKS!!!!
Ehehehehehe ...

CY, jommmmm ...

(Norl, aku lak yang excited lebih2, ampuunnnn ... kah kah kah)

Rozy said...

norley,

babywearing moms memang vogehh!!!

scudmami said...

CY ~ meh meh.. bleh ble bleh... datang je.. tp aku ni bukan la tera sangat ahakss.. *blush*

DN ~ ko mmg over sikit hahhaha

Rozy ~ yuppp.. vogeh gitu! :p

** babywearing ni memang best and memudahkan, bukan saje bonding between baby & mom, tp dgn satu family tau.. i could BW faris and at the same time pimpin Fatini & HAziq (sebab sume berebut nak mummy pegang.. Daddy?? Happy je tangan kosong!cehhh..). Kalu kat rumah, asyik nak 'pakai' Faris je sbb seronok nak pakai the carriers.. :p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails