Tuesday, June 19, 2012

nak cuti ke tak?

this pregnancy memang mencabar sikit...
dari sickness yang agak teruk compare dgn previous 3 pregnancies, lepas tu baby breech till week 37th, pastu now with SPD, and now at 39w+2d -- baby masih setia dok dalam perut mummy...

aku seriously dah tak larat nak gi keje... bukan apa, tak larat nak jalan.. patut nye semalam sampai Rabu - aku kena jadik internal auditor utk ISO 15189, tp terpaksa mintak excuse sebab rasa memang takkan boleh jalan banyak 2 hari mengaudit tu..
Rasa sangat guilty pulak mintak excuse macam tu -- harap2 orang lain faham... aku mmg boleh menggagahkan diri, berjalan sepanjang hari.... tp nnt malam, berdenyut2 sakit aku, orang lain tak bleh nak tolong pon huhuhu....

tapi nye, dok sehari suntuk kat bilik, buat keje2 tertangguh eg student's report, review case write-ups students etc, aku banyak duduk je kat meja, sudah nye, bila bangun --------- mak aiiiiii bertambah sakit symphysis pubis (SP) ku.. T__T. Kena tegak berdiri dulu dalam 2-3 minit sebelum aku start berjalan....

pastu, by tghari, aku rasa jari jemari & kaki aku semua numb -- tak rasa pape... bengkak gile...
bercakap dgn MO aku pon termengah2 huwarghhh....
sungguh rasa hopeless, helpless semua ada... aku tak pernah rasa gini masa preggy dulu2... faktor umur kah? atau faktor 'ada-masa-mau-layan-simptom-pregnancy'???

dulu2 pregnant, masuk 39 wks pon aku masih gagah berjalan laju.... orang lain tgk perut dah besar, tapi aku masih rasa boleh berjalan macam biasa... kalau sakit pon, sakit celah kangkang sbb pressure.. yang lain2 mmg takde hal... kaki bengkak pon, bila menjelang lewat petang/malam... tu pon bila banyak berdiri/berjalan...


so, aku rasa macam nak amik cuti -- agak2 colleague yang lain paham tak kalau aku ambik cuti?

annual leave ada lagi 17 hari sampai end of the year...
aku plan amik ML sampai september... banyak tu AL kalau nak abiskan fr Oct-Dec... so aci lah ek guna AL...

ada yang suggest aku amik early ML, tp cukupkan 3 bulan... tp pikir2 balik, macam rugi pulak, sbb ML includes weekend...

aku plan AL esok & lusa... jumaat ada ANC, bleh mintak MC... sabtu ahad cuti cam biasa... isnin plak tgk keadaan.... oiii takkan tak beranak2 lagi by nxt week??? huwarghhhh....


so apply AL ek utk esok lusa... (harap2 boss bagik -- sbb ni minggu audit huhuhu & harap2 masih ada quota utk cuti bulan ni... *fingers crossed*)






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails