Thursday, September 6, 2012

Sewing: baju kurung Fatini

Sejak mula berjinak2 dgn mesin jahit, mmg teringin nak jahit baju kurung, mula2 baju kurung Fatini lah, lps tu boleh cuba baju kurung sendiri hihi..

So, aku try jahit guna fabric cotton remnants yg aku beli kat Tewah.

Aku ikut step-by-step dalam buku 'oh mudahnya buat baju kurung' by Yasalma. Simple jugak lah buku tu, ada ajar cara ukur jugak. Tp confused jugak mula2 tu esp part nak jahit kekek..
ni lah buku tu

And aku pon ada beli pola baju kurung dari sorang member kat group menjahit, aku ikut gak sikit2 pola tu sbb Fatini 8 tahun tp kena adjust sikit sbb dia debab sikit.

Part paling confusing part sambung kekek, lps dah sambung kekek ke pesak & lengan, semua ok lah, lurus je.. Siap try buat poket lagi hehehe

And yg sgt2 aku tak suka and tak reti ----> leher @-@

Aku tak tau camne nak ukur leher, guna jugak pola yg aku beli, entah macamane, leher 'failed' gile, dah la tak bulat, bersegi2 hohoho lepas tu lebar gile!!

Baju pon lebar jugak... Huhuhu sedih tengok..

err gini lah ropanye... tak semenggah sungguh leher ittew
 
macam baju pinjam.. lengan labuh gile (belum hem lagi tapi), leher besar dan bersegi.. T_T
 
posing baju leher besar hahahah
 
tengok la blkg tu, gile besar...
 

So dalam pantang err habis pantang hari tu, aku try jahit lagi, kali ni mmg utk baju raya Fatini. Tak sempat dah nak suruh kak lang atau tailor lain jahit.

Hmm 2minggu jugak sbb bukan boleh mengadap lama2, so sehari memotong, sehari buat leher, sehari jahit kekek ke pesak, lps tu lengan, lepas tu baru selesai.... Paling 'lama' nak jahit kain hahaha sbb x confident.. Tp kain la paling senang, dah la buat pinggang getah je pon hehehe..

So, ni lah hasil nye... Bangga mak tengok anak pakai baju jahitan sendiri...

baru siap baju... kaki baju belum hem
 
nampak cun je ekk... tapiii...
 
haaa... ni lah rupa lapik leher tu.. adoi mak.. malu nye tengok.. sebab memula tu, leher 'terkecik', anak ku kepala besaq.. bila besarkan, lapik tu jadik makin 'kecik huhuhu..
 
akhir nya menjadik gak baju raya anak daraku (kain belum lagi)
 
akhirnya siap sepasang
 
anak daraku memakai baju yang mummy jahit masa raya pertama... precious..
 
next plan ------> baju kurung mummy la pulak eheheh... entah zaman bila la tuh...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails