Sunday, August 7, 2011

Ketuk-ketuk Ramadhan 1

sejak puasa, aku rajin masuk dapur. b4 balik dah pikir nak masak apa.. iskk pening gak kepala pikir nak buka apa. So far, baru 2x gi pasar Ramadhan. Ahh frust lah pegi pasar ramadhan pon... dah la mahal... takde yang menarik pon..

Puasa pertama, aku buat lauk biasa2 je... and masak premix brownie..

hari kedua, aku beli ayam golek kat pasar Ramadhan.. humang aiiii RM20 seekor okeh..

hari ketiga pulak, aku dengan tebiat nye buat Chocolate Cheese Cupcakes... hihih... saje je teringin sejak tengok kat blog Che Yan.. and member kat fb tunjuk gamba..

resipi amik sini.

Photobucket
cheese mix

Photobucket
the chocolate mix -- ni aku malas nak pakai mixer (malas nak basuh mixer bowl.. ciss..)

Photobucket
oil+air+vanilla essence (takde extract)+vinegar

Photobucket
dah kacau2...

Photobucket
masuk dalam large-sized cups -- ni boleh dapat 12 cups, so aku agak2 la masuk dalam 2/3 cups... sorry, comot la acik buat..

Photobucket
pastu boh the cheese mix.. actually dapat penuh cup

Photobucket
aku dapat 12 cups, tp ada bekas muffin tu 1 je, sib baik pakai cups yang keras tu. Kalau tak, sure kembang kalau pakai papercup yang lembik tu.. ohh yang 'hitam' kat atas tu adalah lebihan chocolate mix, sayang tak boleh jilat nak buang, so aku letak kan je atas tu..

Photobucket
masuk dalam oven... yang 6 lagi cups just letak je atas tray tu

Photobucket
vah vah vahhh... suda naik.....

Photobucket
kita tau dia dah masak bila 'cucuk' coklat cake dah tak melekat kat lidi/stick and cheese tu dah brown2 gitu..

Photobucket

Photobucket

Photobucket
ini lah ropanya...

Verdict: best gak... cuma, chocolate cake aku tak gebus sgt, and kurang manis (sbb aku mmg kurangkan gula)... and makan 1 je pon kenyang gila....

anyway, ni lah iftar kami hari ketiga....

Photobucket
ayam beriyani guna rempah beli kat Hanifa Jalan Masjid India, patut masuk dalam nasik, tp sebab bau dia macam tak sedap je (hahaha), aku tak jadik masuk dlm nasik, so just jadikkan lauk utk nasik putih je... ayam & murtabak tu balance hari sebelum tu.. sayur kangkung goreng & ikan berlada, and my CC cupcakes...





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails