Sunday, July 8, 2012

Tahnik on Day 7

Mmg setiap anak, daddy buat sendiri tahnik pd hari ke-7..


Daripada Abu Musa, katanya: Aku mendapat anak lelaki, lalu aku bawa dia kepada Nabi (sallallahu alayhi wasalam) dan baginda namakan dia dengan Ibrahim dan mentahnikkannya dengan sebijik kurma. Imam Bukhari menambahkan: Nabi (sallallahu alayhi wasalam) doakan untuknya keberkatan, kemudia baginda serahkan dia kembali kepadaku”.

(HR Bukhari dan Muslim)




"Tahnik maknanya menggosok kunyahan tamar dengan telunjuk kanan pada gusi dan langit-langit bayi yang baru lahir. Gerakan ke kiri dan ke kanan bahagian dalam mulut bayi hendaklah dilakukan dengan lembut sehingga sampai manisan korma itu ke semua bahagian dalam mulut. Jika tidak ada korma (tamar), boleh juga digunakan benda-benda manis lainnya seperti madu.

Dan di antara hikmah tahnik ini ialah supaya memperkuat otot-otot mulut, gusi dan langit-langit bayi yang tidak lama kemudian akan menghisap dan menyedut keluar susu ibunya.

Dan adalah afdhal (lebih baik) jika yang melakukan tahnik ini orang yang dipandang lebih taqwa dan lebih saleh sebagai mengambil keberkatan dengan harapan semoga bayi tersebut kelak juga memiliki sifat-sifat yang terpuji. Dan mungkin atas dasar inilah para sahabat banyak yang meminta jasa baik Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam) untuk mentahnikkan anak-anak mereka yang baru lahir sebagaimana diberitakan dalam hadis."


Pagi-pagi lagi daddy dah bawak masuk air zam-zam, kurma/kismis.. Mummy & baby pon lom mandi lagi... So, daddy lah yg 'tahnik' kan Hafiy.. His first taste of 'sweetness' from buah tamar.. Terkulat2 dia... Lepas tu daddy gunting/cukur sikit rambut Hafiy..

Rambut tu plan cukur habis nanti2 lah...

sib baik Hafiy diam je... alhamdulillah 7 hari dah anak mami & dedi ni..
baca doa...
semanis kurma...
cukur sikit rambut



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails